Treceți la conținutul principal

Povestea lui @

Primul care a folosit simbolul cu pricina a fost inginerul Ray Tomlinson, care şi-a trimis singur primul e-mail din istoria calculatoarelor, în 1971. Inspectând tastatura, el a ales semnul @ pentru desemnarea adresei, tocmai pentru a nu da naştere la confuzii, dat fiind că acesta nu putea figura în niciun nume de utilizator. Interesant este însă modul cum a ajuns semnul respectiv pe tastatura calculatoarelor. Bruno Giussani ne povesteşte (The Standard, 7 mai 2001) istoria acestui semn.

Călugării Evului Mediu, care istoveau asupra manuscriselor miniate, au contractat literele prepoziţiei latine "ad" - semnificând, în funcţie de context, "la", "spre", "pentru" - într-un singur caracter. În secolul al XVIII-lea, @ a devenit un simbol comercial care indica preţul pe unitatea de produs, ca în exemplul " cinci mere @ 10 cenţi fiecare". Lingvistul Denis Muzerelle susţine însă că originea semnului @ este prepoziţia franceză "a", preluată şi de negustorii germani, cu aceeaşi semnificaţie de preţ unitar.

De curând însă, un cercetător italian a descoperit documente comerciale veneţiene datând din secolul al XIV-lea, în care semnul @ reprezenta o unitate de măsură a cantităţii, un vas de dimensiuni standardizate, aşa-numita "anfora". Giorgio Stabile a descoperit un dicţionar latino-spaniol din 1492, în care "anfora" era tradus ca "arroba", de data aceasta o măsură a greutăţii. Tradiţia comercială îndelungată a lui @ a făcut ca semnul să fie inclus în claviatura primei maşini de scris mecanice de tip Underwood, fabricată în 1885. Tastatura standard a calculatorului a preluat toate caracterele maşinii de scris, transformate în impulsuri electronice binare prin intermediul codului ASCII. Semnul @ a parazitat calculatorul până când apariţia Internet-ului i-a dat o largă utilizare.

Originile diverse, plurilingvistice ale semnului explică varietatea echivalentelor lui verbale. Spaniolii şi portughezii îl pronunţă "arroba", conform tradiţiei lor. Corespondentul francizat al lui "arroba" este "arobase", de unde românescul "a rond". Americanii şi britanicii îi spun "at". Germanii, estonienii şi japonezii s-au conformat modelului anglo-saxon. Semnul @ este pronunţat "at-Zeichen" în germană, "ät-märk" în estonă şi "atto-maak" în japoneză.

În multe limbi, printre care şi a noastră, se preferă exprimarea metaforică, cu referire la elemente animaliere. "Coadă de maimuţă" este echivalentul verbal al lui @, preferat de olandezi, finlandezi, maghiari, polonezi, români şi sud-africani. În mod bizar, unele popoare asociază cu @ un mic animal ale cărui însuşiri contrastează vădit cu rapiditatea tehnologiei informaţionale, anume melcul. Mulţi francezi îi spun lui @ "petit escargot", italienii îl denumesc "chiocciola", coreenii "heliko". De altfel, termenul "heliko" desemnează melcul şi în esperanto.

Pentru danezi şi suedezi, @ sugerează un elefant, fapt legat probabil de distincţia daneză cea mai înaltă, "Ordinul Elefantului Alb". Unii maghiari preferă să-i spună "vierme" în loc de "coadă de maimuţă", norvegienii îl denumesc "codiţă de porc", chinezii "şoricel" (ceea ce duce la confuzia cu "mouse-ul"), ruşii îi spun "căţel". Cea mai simpatică pronunţie este însă cea finlandeză, "miukumauku", sugerând mieunatul unei pisici încovrigate.
Alte metafore sunt legate de hrană. Pentru unii suedezi, @ sugerează batonul de scorţişoară ("kanelbulle"). Cehii se inspiră din hering-ul picant ("zavinac"), fel de mâncare nelipsit din meniul localurilor pragheze, care-l prezintă elegant rulat. Spaniolii îl denumesc uneori "ensaimada", un covrig dulce, în formă spiralată, produs tipic din insula Majorca. Evreilor de origine europeană, @ le aminteşte strudelul vienez.

Dincolo de pitorescul asociaţiilor, varietatea metaforică a expresiilor care desemnează pe @ este interesantă prin semnificaţia ei culturală. Internet-ul este un puternic instrument al globalizării şi, ca atare, este perceput de mulţi ca o ameninţare pentru diversitatea culturilor. Adoptarea generalizată a simbolului @ este firească, date fiind considerentele tehnice, dar are o semnificaţie care trece dincolo de ele. Presiunile globalizării nu se manifestă de azi, de ieri, ele au fost prezente, de pildă, şi atunci când s-a adoptat, la noi, în secolul trecut, grafia latină. Aceasta a însemnat o mai bună comunicare scriptică, dar a avut drept consecinţă aplatisarea unor subtile diferenţieri fonologice, reflectate, de pildă, în perioada alfabetului de tranziţie, de u final şi de i scurt. Ezitările de pronunţie, perceptibile încă astăzi, arată contradicţia dintre limba scrisă şi cea vorbită. Scrisul s-a pretat uşor globalizării, oralul a rezistat, inventând metafore şi jocuri de cuvinte. Faptul că sursa acestora se găseşte în naturalitate, în lumea animalieră şi cea culinară, arată un efort imaginar de compensare a abstracţiunii tehnologice. De asemenea, diversitatea cuvintelor şi expresiilor asociate lui @ în limbile naţionale constituie reacţia culturilor locale împotriva presiunii uniformizatoare a unei tehnologii care se manifestă preponderent scriptic.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Ce inseamna paradisul?!

Oamenii vor paradisul si fac cele mai ingrate gesturi pentru a-l atinge. Ce inseamna paradisul?! O stare de beatitudine, in care poti sa arunci o privire asupra propriului eu multumit, detasat si oarecum desprins sau dimpotriva asaltat de realitatea palpabila, un paradis artific involuntara. Cuvintele capata intelesuri noi, nebanuite si esti uimit de asociatiile de idei, de varietatea sensurilor, de intensitatea cu care se impun. Fascinatia in fata acestei lumi a cuvintelor pe care o descoperi in tine va mai dura o vreme. Asocierile de idei devin din ce in ce mai bizare si o usoara senzatie de ameteala te face mai nesigur. Iti spui ca poate ar fi mai bine sa te asezi. Sentimentul de buna dispozitie persista si-ti place starea asta de bine. Acum e momentul in care realitatea din jurul tau se trasnforma. Daca esti un spirit cultivat, iubitor de forma, culoare, frumos vei asista la un spectacol uimitor. Caci stimulul actioneaza asupra naturalului, nu-ti atribuie o alta identi

Povestea unei pisici otravite

Nu stiu cati dintre voi sunteti propreari de animale si ati trecut prin asa ceva. Aici ma refer la caini, pisici,iepuri etc. Am si eu o psicuta(vagaboanda)negra in vasta de 2 ani, mama pentru a 2 oara,prima data de un puiut iar acum de trei golanasi. Ea nu este o pisicuta care sa stea doar in casa.De mica a cochetat si pe afara. Ieri se care afara dimineata sa-si faca treburile apoi vine inapoi se duce pe la puiuti ii linge putin le da lapte, se culca putin dupa care se trezeste si incepe sa umble prin casa. Nimic anormala pana aici. Mergand ea tot asa, dintr-o data observ ca tot isi scutura picioarele. .MI-am dat seama ca ceva nu e in regula cu ea(nefacand asa ceva pana atunci niciodata). O iau in brate ma uit in ochii ei cam tulburi, si simt cum ii tremura piciorusile (muschii). O pun jos pe covor.Incearca sa se ridice si sa merga dar i se impleticesc picioarele si tot cade.Incepe sa se agraveze din ce in ce mai tare. Rasufla din ce in ce mai repede, iar contractiile muschilor sunt

8 sfaturi in negociere

1. Numele Partenerului de negociere Fie ca vorbim despre nume, fie despre prenume, oamenilor le place sa li se pronunte numele. Pentru a retine numele persoanei este important ca, imediat dupa ce facem cunostinta cu ea sa folosim numele de cateva ori. Un secret este acela de a folosi chiar si la telefon numele persoanei de la capatul celalalt al firului, iar daca dorim un impact maxim trebuie, ca intr-o conversatie sa–i folosim ca ultim cuvant numele, cum ar fi: „Va doresc o zi buna, domnule Rujoiu” , „O sa va sun eu maine, domnule Rujoiu” sau „A fost o adevarata placere sa va intalnesc, domnule Rujoiu” etc. Trebuie sa retinem ca este important sa folosim numele celui cu care vorbim, dar mai ales in finalul discutiei, iar daca se poate, numele acestuia sa fie chiar ultimul cuvant. 2. Asezarea in incapere In principiu, pozitia cea mai dezavantajoasa este cu spatele la usa si cu fata la geam. Aceasta este o pozitie care creeaza disconfort, in primul rand pentru ca totdeaunea vei avea un