Treceți la conținutul principal

Criza si poezie

Îmi imaginez că sînt un cuvînt înţepenit în vîrful peniţei, şi care refuză cu încăpăţînare să se aştearnă pe hîrtie. O picătură de cerneală care refuză să devină semnificant. Să se transforme în urmă. A gestului sau a gîndului, indiferent de legătura dintre ele.

Poate că putem vorbi de criză. De vreo sută şi ceva de ani încoace se vorbeşte despre ea. Eu însumi fac asta, pe urmele altora, mult mai vestiţi decît mine. Putem concepe chiar una triplă (poate că ar trebui şi să ne punem întrebarea ‘de unde predilecţia asta magică pentru cifra trei?’), de o criză a lumii, o criză a poeziei, o criză a poetului.

Pe fiecare putînd-o defini (descrie, de fapt), pe scurt, prin: ceva nu (mai) merge aşa cum trebuie / cum mergea pe timpuri.

În ceea ce priveşte lumea, nu prea avem ce-i face. În ordine poetică, în nici un caz. În ordine practică, iese din cadrul discuţiei noastre.

În ceea ce priveşte poezia, sînt nişte lucruri de discutat. În primul rînd, nu ştim ce e. Există, fireşte, descrieri, unele acceptate aproape unanim, şi pe consensul care stă la baza lor putem pune şi noi o bază. Una dintre acestea clasifică poeţii în inventatori, maeştri, autori, inventatori de mode ş. a. m. d. propune, adică, o ierarhie în raport cu un obiect (nenumit), un fel de terra incognita care trebuie cucerită, îmblînzită, apropriată. O ierarhie similară analogă, să zicem, celei a descoperirii şi colonizării unei lumi noi – descoperitor(i), exploratori, conchistadori, colonişti.

Neştiind ce e, putem cu uşurinţă s-o inventăm. Dacă se mai întîmplă să găsim suficient sprijin ca să ne validăm invenţia (sau avem vocea destul de puternică pentru a-l mobiliza), bravo nouă. Asta ne stabileşte gradul (general, căpitan, soldat) sau modul în care purtăm războiul: sub forma unor asalturi masive de infanterie, atacuri de comando în spatele liniei inamicului, război ‘curat’, chirurgical, cu ajutorul tehnologiei avansate. Sau logistică, intendenţă, manutanţă.

Dar, fiind un joc în care suntem doar un pion (chiar regele sau regina, în şah, nu sînt decît nişte piese în mîna jucătorului), e limpede că nu putem avea o viziune limpede a jocului. Poate fi vorba de un proiect, dar acesta concordă doar parţial cu realitatea; un proiect bun e doar unul adaptabil la o realitate în schimbare.

Mai rămîne ultima formă a crizei. Aceea resimţită de poet. La fel de importantă ca durerea de cap a soldatului înaintea bătăliei. Sau ca scrisoarea în care iubita îl anunţă că s-a măritat cu altul. Adică, lucruri extrem de importante pe plan subiectiv, dar nesemnificative dincolo de acesta. Cu alte cuvinte, în momentul în care (crezi că) nu poţi scrie, e bine să te ciupeşti, să urli, să-ţi pui o oglindă în faţa gurii.

Cum începusem? Că sînt un cuvînt înţepenit în vîrful peniţei, şi care refuză cu încăpăţînare să se aştearnă pe hîrtie?

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Ce inseamna paradisul?!

Oamenii vor paradisul si fac cele mai ingrate gesturi pentru a-l atinge. Ce inseamna paradisul?! O stare de beatitudine, in care poti sa arunci o privire asupra propriului eu multumit, detasat si oarecum desprins sau dimpotriva asaltat de realitatea palpabila, un paradis artific involuntara. Cuvintele capata intelesuri noi, nebanuite si esti uimit de asociatiile de idei, de varietatea sensurilor, de intensitatea cu care se impun. Fascinatia in fata acestei lumi a cuvintelor pe care o descoperi in tine va mai dura o vreme. Asocierile de idei devin din ce in ce mai bizare si o usoara senzatie de ameteala te face mai nesigur. Iti spui ca poate ar fi mai bine sa te asezi. Sentimentul de buna dispozitie persista si-ti place starea asta de bine. Acum e momentul in care realitatea din jurul tau se trasnforma. Daca esti un spirit cultivat, iubitor de forma, culoare, frumos vei asista la un spectacol uimitor. Caci stimulul actioneaza asupra naturalului, nu-ti atribuie o alta identi

Povestea unei pisici otravite

Nu stiu cati dintre voi sunteti propreari de animale si ati trecut prin asa ceva. Aici ma refer la caini, pisici,iepuri etc. Am si eu o psicuta(vagaboanda)negra in vasta de 2 ani, mama pentru a 2 oara,prima data de un puiut iar acum de trei golanasi. Ea nu este o pisicuta care sa stea doar in casa.De mica a cochetat si pe afara. Ieri se care afara dimineata sa-si faca treburile apoi vine inapoi se duce pe la puiuti ii linge putin le da lapte, se culca putin dupa care se trezeste si incepe sa umble prin casa. Nimic anormala pana aici. Mergand ea tot asa, dintr-o data observ ca tot isi scutura picioarele. .MI-am dat seama ca ceva nu e in regula cu ea(nefacand asa ceva pana atunci niciodata). O iau in brate ma uit in ochii ei cam tulburi, si simt cum ii tremura piciorusile (muschii). O pun jos pe covor.Incearca sa se ridice si sa merga dar i se impleticesc picioarele si tot cade.Incepe sa se agraveze din ce in ce mai tare. Rasufla din ce in ce mai repede, iar contractiile muschilor sunt

8 sfaturi in negociere

1. Numele Partenerului de negociere Fie ca vorbim despre nume, fie despre prenume, oamenilor le place sa li se pronunte numele. Pentru a retine numele persoanei este important ca, imediat dupa ce facem cunostinta cu ea sa folosim numele de cateva ori. Un secret este acela de a folosi chiar si la telefon numele persoanei de la capatul celalalt al firului, iar daca dorim un impact maxim trebuie, ca intr-o conversatie sa–i folosim ca ultim cuvant numele, cum ar fi: „Va doresc o zi buna, domnule Rujoiu” , „O sa va sun eu maine, domnule Rujoiu” sau „A fost o adevarata placere sa va intalnesc, domnule Rujoiu” etc. Trebuie sa retinem ca este important sa folosim numele celui cu care vorbim, dar mai ales in finalul discutiei, iar daca se poate, numele acestuia sa fie chiar ultimul cuvant. 2. Asezarea in incapere In principiu, pozitia cea mai dezavantajoasa este cu spatele la usa si cu fata la geam. Aceasta este o pozitie care creeaza disconfort, in primul rand pentru ca totdeaunea vei avea un