Treceți la conținutul principal

Stai tot timpul cu nasul in carti sau in monitor?

varsta cartilor

Eta: Cred că te-ai dat prea tânăr. Consideraţiile tale despre contrastul dintre "ciber" şi "cibernetică" te arată mult prea familiar cu ce se întâmpla în anii cincizeci.
Teo: Uiţi că omul are vârsta cărţilor pe care le-a citit.
Eta: Stai tot timpul cu nasul în cărţi?
Teo: Acum, mai mult cu ochii la monitor. Dar tu?
Eta: Uneori închid calculatorul şi mă cufund într-o carte. De regulă, însă, prefer magia multimedia a ecranului.
Teo: Si in ecran te cufunzi, ca intr-o carte
Eta: Nu. Interactivitatea mă ţine trează. Paginile unei cărţi le întorci mecanic, probabil diintr-o lungă obişnuinţă. Navigarea, alegerea, derularea paginilor de pe web îmi menţin spiritul lucid.
Teo: Pe mine mă fascinează îndeosebi activarea legăturilor. Formarea unui traseu personalizat de lectură prin hăţişul hipertextual.
Eta: Rareori, când citesc o carte tradiţională, o parcurg liniar. Sar de la o pagină la alta, revin, mă uit pe furiş la sfârşit, să văd dacă se termină cu bine.
Teo: Eu obişnuiam să citesc mai multe cărţi deodată. Toate cărţile se leagă între ele, trimit de la una la alta.
Eta: Atunci nu e nici o diferenţă între o bună bibliotecă şi cunoaşterea disponibilă în ciberspaţiu.
Teo: O bibliotecă infinită, cu acces liber la raft, cum era biblioteca Babel a lui Borges, seamănă bine cu ţesătura hipertextuală.
Eta: În amândouă ai ocazia extraordinară de a nimeri, la întâmplare, peste documentul relevant, care parcă pe tine te aştepta să-l descoperi.
Teo: Vrei să spui să găseşti prin noroc, şi nu prin explorare sistematică, ceea ce căutai?
Eta: Nicidecum. Să găseşti, căutând ceva, un altceva, un altceva fascinant, surprinzător, pe care nici nu l-ai fi bănuit.
Teo: Asta se numeşte serendipitate.
Eta: Am întâlnit cuvântul, dar nu m-am obosit să-l caut în dicţionar.
Teo: Dacă l-ai fi căutat în DEX, sau în dicţionarul de neologisme, ai fi găsit o definiţie seacă: norocul de a face descoperiri întâmplătoare. Originea cuvântului este amuzantă.
Eta: De unde vine?
Teo: De la titlul unui roman din secolul al XVII-lea: "Cei patru prinţi din Serendip" de Horace Walpole.
Eta: Ce era Serendip-ul? Un loc imaginar, o cetate ideală, o utopie?
Teo: Era vechiul nume al Ceylon-ului. Cei patru prinţi pleacă pe mare, în căutarea unei comori, dar descoperă, în timpul călătoriei, insule fermecate, pline de minunăţii mult mai mari decât comoara după care au plecat.
Eta: Mi s-a întâmplat şi mie, atât în biblioteci, cât şi în ciberspaţiu. Se pare, deci, că n-ar fi nici o diferenţă între ele.
Teo: Diferenţa provine din viteza cu care se poate trece de la una la alta.
Eta: Trecerea prea rapidă de la un document la altul, ca şi de la o carte la alta, nu duce la superficialitate?
Teo: În fiecare lucru există, în stare latentă, atât binele, cât şi răul. În cazul acesta, răul înseamnă absenţa reflexiei. În schimb, rapiditatea trecerii face ca cele mai diverse idei să ţi se ciocnească în minte, iar din ciocnirea lor se naşte scânteia noutăţii.
Eta: Nu scânteia adevărului?
Teo: Noi nu căutăm adevărul, ne mulţumim cu noutatea.
Eta: Ştiam că "Din scânteie se naşte flacăra". Motto-ul ales de Lenin pentru "Iskra".
Teo: Exact. Noutatea este flacăra la care fluturii se ard.
Eta: În timp ce adevărul ar fi floarea din care ei se hrănesc?

Teo: Unii spun că adevărul s-ar găsi în cărţile eterne, iar noutatea pe siturile efemere.
Eta: Dar dacă citeşti "cartea eternă" pe ecran, în format electronic?citit
Teo: Nu e acelaşi lucru. Sunt diferenţe privind gradul de imersiune. E mai bine să citeşti un roman în formatul tradiţional, ţinând cartea cu ambele mâini, făcându-ţi, astfel, din ea o oglindă. Trupul tău, braţele şi cartea formează o unitate care închide în sine o lume.
Eta: O lume pe care cartea electronică n-o poate crea? Personal, am fost încântată de volumele publicate de Editura Noesis în format Microsoft Reader.
Teo: Formatul electronic este ideal pentru lectura activă, pentru că permite adnotări nelimitate de marginea paginii. Prin lecturi succesive, cartea se îmbogăţeşte. Ce n-am da să citim astăzi un volum de Descartes adnotat de Voltaire!
Eta: G. Călinescu spunea că există trei faze ale lecturii. În prima citeşti cărţi, în a doua, autori, în a treia, literaturi.
Teo: Cred că formatul tradiţional este cel mai bun în prima fază, iar formatul electronic în celelalte două. Când citesc "Eugénie Grandet", prefer să ţin volumul în mână, când citesc "Comedia umană", prefer un format HTML, adică un hipertext. Imaginează-ţi ce ar însemna să urmăreşti migraţia personajelor dintr-un roman în altul cu ajutorul hyperlink-urilor! S-ar putea face şi conexiuni cu ilustraţii de calitate, s-ar adăuga comentarii critice, atâtea altele.
Eta: Evident, e vorba de o lectură activă, lucidă, conştientă de sine. Lipsită de miracolul imersiunii.
Teo: Este soluţia ideală pentru realizarea ediţiilor critice, care presupun stabilirea cu acribie a textului, includerea variantelor, note explicative, istoria receptării etc.
Eta: Editura Noesis s-ar pute implica la un asemenea proiect, preluând moştenirea defunctei Minerva.
Teo: Într-adevăr, ar fi o justiţie poetică să vedem victimele libertăţii economice de piaţă supravieţuind în ciberspaţiul libertăţii culturii.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Ce inseamna paradisul?!

Oamenii vor paradisul si fac cele mai ingrate gesturi pentru a-l atinge. Ce inseamna paradisul?! O stare de beatitudine, in care poti sa arunci o privire asupra propriului eu multumit, detasat si oarecum desprins sau dimpotriva asaltat de realitatea palpabila, un paradis artific involuntara. Cuvintele capata intelesuri noi, nebanuite si esti uimit de asociatiile de idei, de varietatea sensurilor, de intensitatea cu care se impun. Fascinatia in fata acestei lumi a cuvintelor pe care o descoperi in tine va mai dura o vreme. Asocierile de idei devin din ce in ce mai bizare si o usoara senzatie de ameteala te face mai nesigur. Iti spui ca poate ar fi mai bine sa te asezi. Sentimentul de buna dispozitie persista si-ti place starea asta de bine. Acum e momentul in care realitatea din jurul tau se trasnforma. Daca esti un spirit cultivat, iubitor de forma, culoare, frumos vei asista la un spectacol uimitor. Caci stimulul actioneaza asupra naturalului, nu-ti atribuie o alta identi

Povestea unei pisici otravite

Nu stiu cati dintre voi sunteti propreari de animale si ati trecut prin asa ceva. Aici ma refer la caini, pisici,iepuri etc. Am si eu o psicuta(vagaboanda)negra in vasta de 2 ani, mama pentru a 2 oara,prima data de un puiut iar acum de trei golanasi. Ea nu este o pisicuta care sa stea doar in casa.De mica a cochetat si pe afara. Ieri se care afara dimineata sa-si faca treburile apoi vine inapoi se duce pe la puiuti ii linge putin le da lapte, se culca putin dupa care se trezeste si incepe sa umble prin casa. Nimic anormala pana aici. Mergand ea tot asa, dintr-o data observ ca tot isi scutura picioarele. .MI-am dat seama ca ceva nu e in regula cu ea(nefacand asa ceva pana atunci niciodata). O iau in brate ma uit in ochii ei cam tulburi, si simt cum ii tremura piciorusile (muschii). O pun jos pe covor.Incearca sa se ridice si sa merga dar i se impleticesc picioarele si tot cade.Incepe sa se agraveze din ce in ce mai tare. Rasufla din ce in ce mai repede, iar contractiile muschilor sunt

8 sfaturi in negociere

1. Numele Partenerului de negociere Fie ca vorbim despre nume, fie despre prenume, oamenilor le place sa li se pronunte numele. Pentru a retine numele persoanei este important ca, imediat dupa ce facem cunostinta cu ea sa folosim numele de cateva ori. Un secret este acela de a folosi chiar si la telefon numele persoanei de la capatul celalalt al firului, iar daca dorim un impact maxim trebuie, ca intr-o conversatie sa–i folosim ca ultim cuvant numele, cum ar fi: „Va doresc o zi buna, domnule Rujoiu” , „O sa va sun eu maine, domnule Rujoiu” sau „A fost o adevarata placere sa va intalnesc, domnule Rujoiu” etc. Trebuie sa retinem ca este important sa folosim numele celui cu care vorbim, dar mai ales in finalul discutiei, iar daca se poate, numele acestuia sa fie chiar ultimul cuvant. 2. Asezarea in incapere In principiu, pozitia cea mai dezavantajoasa este cu spatele la usa si cu fata la geam. Aceasta este o pozitie care creeaza disconfort, in primul rand pentru ca totdeaunea vei avea un